Når du bliver ramt af forsinkelse på din rejse, kan det være pga. tekniske fejl, vejrforhold eller travlhed i luftrummet.
Din rejse kan derfor pludselig blive forsinket, så vi anbefaler, at du ikke planlægger store begivenheder som f.eks. bryllup eller vigtige møder med kort tid til rejsens start eller afslutning. Skal du med tilslutningsfly, tog el.lign., bør du have en tidsmargin på mindst 4 timer i forhold til flyafgang på udrejsen og efter ankomst.
Vi ved, hvor vigtigt det er at få information, når du er forsinket. Nedenfor kan du læse mere om, hvad der gælder, når du rejser med hhv. charterfly og rutefly.
Vi vil løbende informere dig via sms, når du rejser med vores charterfly. Det er derfor vigtigt, at du har en opladet og tændt mobiltelefon på dig. Husk altid at kontrollere, at det mobilnummer, som du opgav ved bestillingen, er identisk med det, som vi kan kontakte dig på under rejsen.
I lufthavnene i Danmark har vi ikke vores egne repræsentanter. På rejsemål, hvor vi har personale/guideservice, vil vi have repræsentanter i lufthavnen, som får al deres information fra flyselskabet. Vær opmærksom på, at det ikke altid er muligt for vores personale at få adgang til transitområdet efter sikkerhedskontrollen.
Flyselskabet eller flyselskabets repræsentanter vil løbende informere om forsinkelsen. Det vil også være flyselskabet, som ofte selv vil finde og tilbyde overnatninger/forplejning og evt. ændring af flybilletten, hvis forsinkelsen når en vis længde både på din udrejse og hjemrejse.
Spies er omfattet af 'Lov om Pakkerejser', og vi følger de udstukne retningslinjer om erstatning for pakkerejser (se definitionen på en pakkerejse under "Spørgsmål og svar")). Det betyder, at forsinkelse på udrejsen af en vis længde kan udløse prisnedslag. Forsinkelse på hjemrejsen indebær ikke ret til prisnedslag uanset længden.
Nedenfor ser du, hvornår flyforsinkelsen på udrejsen udløser prisnedslag i forhold til de udstukne retningslinjer fra 'Lov om Pakkerejser'. Prisnedslaget gælder for rejsende med Spies.
*Erstatning udregnes således: Rejsens pris fratrukket forsikringer og eventuelle tillægsydelser deler du med antal overnatninger, afhængigt af om erstatningen lyder på en dagsandel eller døgnandel.
1 dagsandel = 1/14 for 7 overnatninger eller 1/28 for 14 overnatninger.
1 døgnandel = 1/7 for 7 overnatninger eller 1/14 for 14 overnatninger.
Har du krav på erstatning i forhold til udrejsen, sørger vi automatisk for, at du modtager erstatning og information, når du rejser med charterfly. Du behøver derfor ikke at foretage dig noget.
Vær opmærksom på, at prisnedslag på udrejsen kun gælder for pakkerejser (se definitionen på en pakkerejse under "Spørgsmål og svar"). Du vil derfor ikke modtage prisnedslag, hvis du har bestilt kun en flybillet.
Rejser du med rutefly, skal du kontakte os, så vi kan se nærmere på det.
Vær opmærksom på, at prisnedslag på udrejsen kun gælder for pakkerejser (se definitionen på en pakkerejse under "Spørgsmål og svar"). Du vil derfor ikke modtage prisnedslag, hvis du har bestilt kun en flybillet.
Har du købt hotel på egen hånd, udflugter, lejebil eller andet, som bliver påvirket af en forsinkelse, har vi ikke mulighed for at erstatte dette, når det ikke er købt via os. Dette gælder, uanset om du rejser med charterfly eller rutefly.
Forsinkelse på hjemrejsen udløser ikke prisnedslag efter de udstukne retningslinjer og 'Lov om Pakkerejser'.
Ved en længere flyforsinkelse har du dog ret til erstatning fra flyselskabet for visse omkostninger som mad og drikke (dog ikke alkohol). Normalt sørger vi for, at du får en voucher fra flyselskabet via os på vores charterrejsemål. Hvis du rejser med rutefly, skal du kontakte flyselskabet direkte ved gaten eller informationsskranken i lufthavnen.
Krav om eventuelle andre omkostninger pga. flyforsinkelsen skal rettes direkte til flyselskabet eller til os via vores reklamationsformular., så sørger vi for at afklare med flyselskabet. Alternativt kan du også stille kravet til dit forsikringsselskab. Du skal altid vedlægge dokumentation, der tydeligt viser, hvad de ekstra udgifter dækker over.
Gyldig kvittering for alle personer over 2 år (alkohol dækkes ikke) skal sendes ind via vores reklamationsformular. Husk at oplyse dit billetnummer. Det er ejeren af rejsen, som skal kontakte os.
Ved forsinket hjemkomst står du selv for eventuelle udgifter, hvis du kommer for sent til fly-, tog-, busforbindelser eller anden aftalt transport. Det samme gælder udgifter til overnatning. Sådanne udgifter kan du søge om at få dækket via din private rejseforsikring.
Hvis rejseforsikringen ikke imødekommer dit krav, har du mulighed for at rette det til os med følgende dokumentation:
• Afslag fra din forsikringsselskabet/rejseforsikring
• Kvitteringer for udgifter. Det er vigtigt, at kvitteringen viser, hvad udlæggene består af (alkohol dækkes ikke). En VISA-kvittering eller kontooversigt er derfor ikke nok.
• Ved krav om tabt arbejdsfortjeneste, skal du vise dokumentation fra din arbejdsgiver. Dokumentationen skal indeholde dato for manglen på fremmøde på arbejdet, beløbet du er blevet trukket i løn samt skattetræk.
• Billetnummer på rejsen med Spies og kontonummer for eventuel erstatning.
Dette sender du til os via vores reklamationsformular.
Udover 'Lov om Pakkerejser', som vi som rejsearrangør er underlagt, kan du også have krav på erstatning og/eller refusion i forhold til EU-reglerne om flypassagerers rettigheder, den såkaldte EU-forordning 261.
For at søge om erstatning efter EU261/2004 skal du rette henvendelse direkte til flyselskabet, som er underlagt EU261. Det gør vi ikke som rejsearrangør.
Din rejse er omfattet af EU261/2004, hvis du:
Flyselskabet har ret til at fratrække den eventuelle erstatning, som du har modtaget fra Spies for forsinkelsen på flyrejsen.
Du kan læse mere om dine rettigheder efter EU261 på flypassager.dk
Har du rejst med Sunclass Airlines, finder du information og kontaktoplysninger her
En pakkerejse består af mindst to af følgende rejseydelser, som du har købt samlet hos Spies, og som samlet har en varighed på over 24 timer. Rejseydelser er:
Forsinkelsen udregnes ved forskellen i den planlagte ankomsttid til rejsemålet og den faktiske ankomsttid til rejsemålet.
Trækker forsinkelsen ud, kan der blive tale om kortere eller længere tids indkvartering. Du vil i så fald få nærmere information om dette i lufthavnen.
Det kan være svært at give en præcis tidsramme for længden af forsinkelsen. Derfor kan du opleve, at der alligevel ikke kommer ny information på et lovet tidspunkt, men at tidspunktet for ny information bliver rykket. Sammen med flyselskaberne bestræber vi os altid på løbende at give dig så fyldestgørende information som muligt under forsinkelsen.
Efter 'Lov om Pakkerejser' kan du vælge at afbryde din rejse, hvis forsinkelsen er over 24 timer fra forventet afrejsetid på en rejse af 1 uges varighed (7 nætter) eller over 48 timers forsinkelse på en rejse af 2 ugers varighed, og få refunderet hele rejsens pris fratrukket evt. forsikringer.
Har du herudover købt arrangementer på egen hånd, vil de ikke blive refunderet via Spies, da de ikke er en del af det købte arrangement hos Spies.
Efter EU-forordningen 261 kan du vælge at afbryde flyrejsen, hvis forsinkelsen er over 5 timer fra forventet afrejsetid. Det betyder, at har du købt en flybillet, har du ret til at få refunderet flybilletten. Har du købt en pakkerejse, har du ret til at få refunderet omkostningerne for selve flyrejsen, men ikke den øvrige del (transport, hotel, m.m.). Flyrejsen udgør som regel ca. 20-40% af rejsens pris for en rejse uden rabat. Det præcise beløb kan du få oplyst, hvis du kontakter os.
Tilvalg som lejebil, udflugter, vigtige møder el.l., som ikke er en del af pakkerejsen købt hos Spies, kompenseres ikke.
Vær opmærksom på, at indtjekket bagage er sikkerhedsgodkendt til flyvningen, og hvis flyselskabet ikke er i stand til at få bagagen af flyet, vil den blive eftersendt. Ventetiden på at modtage bagagen vil ikke udløse erstatning.
Hvordan får jeg en forsinkelseserklæring?
Forsinkelseserklæringer er tilgængelige i løbet af en uges tid efter ankomt/hjemkomst. Har du brug for en forsinkelseserklæring fra Sunclass Airlines kan du hente den her:
Sunclass Airlines
Har du brug for en forsinkelseserklæring fra andre flyselskaber, skal du kontakte dem. Alternativt kan du kontakte os, så vi kan hjælpe dig.