Logo til Spies

På hotellet

Hotelklassificering

Vores hotelklassificering

Alle hoteller er klassificeret af de enkelte landes myndigheder ud fra forskellige skalaer. Vi har valgt at supplere disse med vores egen klassificering i form af bølgen, som angives fra et til fem. Derudover benytter vi et +, som viser, at hotellet er lidt bedre end normalt for sin klassificering.
Vi bedømmer ud fra forholdene på rejsemålet, hvilket kan betyde, at et hotel med samme klassificering kan have forskellige standarder på forskellige rejsemål. Vores klassificering sker ikke kun på baggrund af værelsernes standard, men det samlede indtryk i forhold til hotellets beliggenhed, indretning, faciliteter, aktiviteter osv.
Vores gæsters bedømmelse, som vi modtager via vores spørgeskemaer, spiller også en stor rolle for hvert hotels klassificering.

Kategori 5
Vores bedste hoteller. Høj standard og omfattende faciliteter.
Kategori 4
Bedre mellemklasse med flere faciliteter og/eller udmærket beliggenhed.
Kategori 3
Mellemklasse, ofte med en del faciliteter og et vist serviceudbud.
Kategori 2
Enkel mellemklasse, få eller ingen faciliteter, men funktionelt.
Kategori 1
Findes sjældent i vores udvalg. Meget enkelt og uden faciliteter.

Ændring af klassificering

Nogle hoteller og lejligheder kan ændre klassificering. På spies.dk fremgår altid den aktuelle klassificering. Hvis der med tiden ikke udføres større renoveringer, men blot løbende vedligeholdelse, er det naturligt, at "+" kan forsvinde, eller hotellet kan gå en kategori ned. Hoteller kan ændre klassificering fra sommer til vinter og efter renoveringer eller andre forandringer. Det er altid den aktuelle klassificering, som er den gældende.

Værelser og lejligheder

Standard og beliggenhed

Værelser/suiter/lejligheder på samme hotel kan variere i størrelse, udformning og indretning. Beskrivelsen af hvert enkelt værelse og dets indhold findes på de respektive hotellers side på spies.dk.
Beliggenheden kan også variere, og nogle har en bedre beliggenhed i forhold til udsigt, sollys og eventuelle forstyrrelser.

Billeder af hotellet

Når man fotograferer hoteller, bruges nogle gange vidvinkelobjektiver. Dette kan få hoteller, pools og værelser til at virke større, end de er. Lejligheden/hotelværelset, du får tildelt, kan have en anden udsigt end billederne på spies.dk. Billeder af værelser og lejligheder er kun typiske eksempler. Udformning, udsigt og størrelse kan variere, selv inden for samme kategori.
Afstand til strand og centrum

Den oplyste afstand i hotelteksten til nærmeste badestrand eller nærmeste lokale centrum, er ikke nødvendigvis det største eller bedste ved hotellet/rejsemålet. Afstand til for eksempel strand er målt fra et område på hotellet til nærmeste strand osv.

I værelset/lejligheden

Eksempler på værelsestyper/lejligheder, f.eks. dobbeltværelse, 2-værelses lejlighed mv.
• Dobbeltværelse, som består af et rum beregnet til to personer. Værelset er udstyret med enten to enkeltsenge, en dobbeltseng eller grandlit (lille dobbeltseng). På nogle dobbeltværelser er der mulighed for opredninger, dog kan pladsen blive trang. Badeværelse med badekar og bruser eller kun bruser.
• 1-værelses lejlighed med kombineret opholdsstue og soveværelse samt køkkenniche og badekar/bruser.
• 2-værelses lejlighed med opholdsstue og soveværelse samt køkkenniche og badekar/bruser.
• 3-værelses lejlighed med opholdsstue og to soveværelser samt køkkenniche og badekar/bruser.
• 4-værelses lejlighed med opholdsstue og tre soveværelser samt køkkenniche og
badekar/bruser.

I lejlighederne kan der være sparsomt udstyret køkkenniche til lettere madlavning eller kombineret køkken/opholdsrum. I 3- og 4-værelses lejligheder kan et eller flere af soveværelserne være af varierende størrelse, nogle kan være indrettet som opholdsrum med opredningsmulighed.
Vi gør opmærksom på, at lejlighederne ikke altid har lænestole, indendørs spiseplads eller siddegrupper. Det er heller ikke ualmindeligt, at bruseren kun er en håndbruser, at der ikke er bruseforhæng, og at afløbet ikke er lige så effektivt som herhjemme.

Angivet størrelse på værelse/lejlighed

Oplyst m2 på værelser er på nogle hoteller m2 på værelset inkl. m2 på balkonen, og på andre hoteller er m2 kun angivet for værelset.

Balkon/terrasse/udsigt

Når værelser eller lejligheder har balkon eller terrasse, er det angivet i hotelbeskrivelsen. Balkonen/terrassen er ikke altid størrelsesmæssigt tilpasset eller møbleret efter antallet af de personer, som bor på værelset/ i lejligheden.

Hvis det er muligt at bestille værelse/lejlighed med bestemt udsigt, f.eks. havudsigt eller begrænset havudsigt, fremgår det i forbindelse med bestilling og på billetten.

Havudsigt betyder, at du fra balkonen/terrassen i høj grad har direkte udsigt mod havet. Begrænset havudsigt betyder, at noget delvist dækker for den direkte udsigt mod havet, f.eks. beplantning eller anden bygning.

Det kan også være muligt at bestille værelser/lejligheder mod poolområdet, mod havet eller mod haven. Det betyder ikke, at du har direkte udsigt ud over poolen, havet eller haven, men at værelset/lejligheden ligger på den side af hotellet, og/eller vender ud mod disse. F.eks. betyder det ikke, at du har direkte udsigt mod havet, men at værelset/lejligheden ligger på den side af hotellet, som er mod havet, eller at værelset/lejligheden vender i retning mod havet.
Værelser mod omgivelserne betyder, at værelset/lejligheden kan have udsigt til alt i hotellets omgivelser, f.eks. en del af haven eller poolområdet, en væg, en anden bygning, vej eller en parkeringsplads.

Værelser til kampagnepris/ Spies solo

På nogle afrejsedatoer tilbyder Spies værelser/lejligheder til kampagnepris på udvalgte hoteller. Værelses-/lejlighedstypen er i så fald uspecificeret og kan afvige fra værelsestyperne, som står beskrevet under det aktuelle hotel. Hvilken type værelse/lejlighed, du får, bliver oplyst ved ankomst.

Senge/ekstra opredninger/børnesenge

Senge og ekstra opredninger kan være blødere eller fastere end det, vi er vant til herhjemme. Eventuel ekstra opredning vil som regel være på en sofa, sovesofa, lænestol eller feltseng. Disse senge/sovesofaer kan være smallere og kortere end de almindelige senge. Man kan ikke forvente samme kvalitet af ekstra opredninger som af de almindelige senge.

For eksempel kan sengene være kortere end to meter og uden rullemadras. En del hoteller har grandlit (lille dobbeltseng - 110-140 cm), queensize dobbeltseng (141-189 cm) eller stor kingsize dobbeltseng (190 cm eller bredere) - alle med fælles madras og sengetøj.
Værelser med en eller to senge i størrelsen grandlit, queensize eller kingsize har normalt ingen ekstra opredning – dvs. at en eventuel 3. eller 4. person også sover i eksisterende seng/senge.

Det er ikke normalt, at der er dyner; det kan være lagner og tæpper, der benyttes. Der kan også være forskel på dyner/tæpper fra almindelige senge til ekstra opredninger. Eventuelle ekstra omkostninger for en barneseng til børn under 2 år betales direkte til hotellet. På vores Sunwing Family Resorts og O.B.C. kan man forudbestille en barneseng. Nogle hoteller tilbyder ikke børnesenge.

Check-in og check-out

Check-in/check-out

Check-in og check-out sker i henhold til internationale hotelregler.

Dit bestilte værelse/lejlighed vil være til rådighed fra kl. 15.00 på ankomstdagen, det kan variere fra hotel til hotel, og på nogle rejsemål vil værelset/lejligheden først være til rådighed kl. 17.00. Du må også forvente, at der kan opstå ventetid, hvis mange skal tjekke ind samtidigt. Du har rådighed over værelset/lejligheden indtil kl. 12 på afrejsedagen, i nogle tilfælde dog kl. 10. Dette gælder også, hvis hjemrejsen sker om aftenen/natten eller morgenen efter. Hvis du har sen afrejse, kan du på nogle hoteller leje et dagværelse. Kontakt receptionen for information. Omkostningerne for dagværelset betales direkte til hotellet.

På vores Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels og O.B.C. kan man i nogle tilfælde forudbestille et dagværelse mod betaling. Vær opmærksom på, at der er et begrænset antal værelser til dette. Mange hoteller tilbyder bagageopbevaring og brusemuligheder efter check-out, nogle mod gebyr.

På nogle hoteller kan der ved afrejse fra hotellet efter kl. 12 blive opkrævet gebyr for at benytte hotellets faciliteter, f.eks. pool, fitnessrum mm., uanset om du har lejet et værelse i ventetiden.

Depositum

Når man tjekker ind på et hotel, bliver man ofte bedt om at fremvise et kreditkort, så hotellet kan tage en kopi som garanti for, at eventuelle ekstra ydelser bliver betalt. Vi gør opmærksom på, at beløbet kan være reserveret i op til to uger efter hjemkomst.
Brug af hotelværelse/lejlighed:
Hvis du ikke tjekker ind på hotellet eller giver os eller hotellet besked om, at du kommer senere, kan bestillingen på hotellet blive annulleret. Det er ikke tilladt at lade andre end dem, der er anført på billetten/rejsedokumentet, dele eller bebo lejligheden/hotelværelset selv for kortere tid uden forudgående aftale med os. Priserne for ekstra gæster varierer fra hotel til hotel. De fleste hoteller tillader ikke, at gæster, der ikke bor på hotellet, besøger eller benytter fællesarealerne.

Ved bestilling af værelse/lejlighed, hvor antallet af ordinære senge ikke benyttes, vil der blive pålagt et værelsestillæg for det ubenyttede antal senge.

Ønsker

Vores hoteller har flere ankomster og afrejser hver uge fra forskellige lande og varigheden af gæsternes ophold kan variere. Derfor kan hotellet ikke på forhånd bekræfte en bestemt beliggenhed af værelset/lejligheden. Har du særlige ønsker, f.eks. etage, mod sol, med skygge eller værelser, der ligger ved siden af hinanden, er du altid velkommen til at kontakte vores rejsekonsulenter, som vil viderebringe ønsket. På nogle hoteller må f.eks. havudsigt købes som tillæg i prisen, og på andre værelsestyper kan det ikke ønskes. Få hoteller har connecting doors/forbindelsesdør, men dette kan ikke bestilles på forhånd, kun ønskes. På de fleste hoteller, kan du via ”Min side” på spies.dk selv notere ønsker til hotellet. Hvis det er muligt, vil dine ønsker blive opfyldt, men vær opmærksom på, at vi ikke kan garantere dette.

Safetyboks

Du er selv ansvarlig for opbevaring af værdigenstande og penge. Hotellerne påtager sig ikke ansvaret for værdigenstande, hvorfor det på det kraftigste anbefales ikke at medbringe store beløb i kontanter, kostbare smykker osv. Det anbefales også, at man straks efter ankomsten lejer en safetyboks.
Vi tager ikke ansvaret, hvis der sker indbrud i safetybokse, da denne aftale indgås direkte med hotellet. Det er vigtigt, at du læser og beholder kopien af lejekontrakten for safetyboksen, så du er informeret om betingelserne for leje af boksen samt erstatning i tilfælde af indbrud.
Husk, at du altid skal få lavet en politirapport på rejsemålet i tilfælde af tyveri, indbrud m.m. til anmeldelse til dit forsikringsselskab efterfølgende. Spies og hotellet kan ikke gøres ansvarlige for bortkomne genstande fra værelset.

Opgradering og hotelskifte

Ved opgradering til et dyrere hotel skal man normalt betale afbestillingsgebyr til det hotel, man flytter fra samt prisdifferencen til det nye hotel. Det er ikke altid muligt at bytte værelse/lejlighed/hotel i ferien. Man kan ikke regne med at få refunderet den resterende del af hotelopholdet, medmindre andet er aftalt med Spies.
Flytter man til et andet hotel, skal man selv sørge for og selv betale for transporten mellem hotellerne, medmindre andet er aftalt med Spies.

Rengøring

Rengøring af værelse/lejlighed

Rengøring kan ske såvel formiddag som eftermiddag. Der gøres rent 2-6 gange om ugen/minimum to dage pr. uge. Gulvet bliver fejet eller vasket, badeværelset gøres helt eller delvist rent, affald fjernes, sengene bliver redt, og der bliver støvet af. Udover rent sengetøj ved ankomst skiftes sengetøjet normalt 1 gang i løbet af et 2-ugers ophold. Håndklæder skiftes almindeligvis 1-3 gang pr. uge. Har hotellet rengøring f.eks. 2 gange om ugen, betragtes rengøring og skift af sengetøj/håndklæder på ankomstdagen som første gang. Opvask indgår normalt ikke i rengøringen. Opvaskemiddel, børste m.m. må man ofte købe selv.

Måltider

Måltider

Hvis der indgår måltider i rejsens pris, fremgår dette af billetten. I hotelbeskrivelsen er det anført, om der kan tilkøbes måltidspakker som tillæg til rejsens pris.
Morgenmad: Som oftest kontinental og består af brød, smør, syltetøj og te eller kaffe.
Morgenmadsbuffet: Består udover ovenstående også af ost, æg, yoghurt, grøntsager eller frugt.
Halvpension: Består som regel af morgenmad og middag. Drikkevarer til måltiderne indgår ikke.
Helpension: Morgenmad, frokost og aftensmad. Drikkevarer til måltiderne indgår ikke.
Måltider kan serveres som buffet, tallerkenanrettet eller fra menu. Se hotelbeskrivelsen for information om det specifikke hotel.
Rejser man hen over jul og/eller nytår, kan halvpensionen være forbundet med et tillæg. Som oftest vil dette tillæg fremgå af billet eller hotelteksten.
Afhængig af ankomst- og afrejsetidspunkt kan måltider i en bestilt måltidspakke udgå.

Vi har et varieret udbud af All Inclusive-hoteller og tilbyder alt fra luksuriøse hoteller, hvor de fleste mad- og drikkevarer er inkluderet det meste af døgnet, til enkle hoteller med tilsvarende enkelt All Inclusive-tilbud. På hoteller med enkelt All Inclusive-koncept kan tider med servering og udbud af mad- og drikkevarer være begrænset.

All Inclusive består af måltider samt lokale drikkevarer og i mange tilfælde også aktiviteter. Lokale drikkevarer er som regel lokalt producerede vin, øl og spiritus eller mærker, som hotellet har udvalgt til at indgå i All Inclusive. Det fremgår af hotelbeskrivelsen, hvad der indgår i All Inclusive på det enkelte hotel.

Inkluderede måltider eller tilkøbte måltidspakker gælder til kl. 12 på hjemrejsedagen, hvis andet ikke er anført i hotelbeskrivelsen.
Vær opmærksom på, at hotellet som regel ikke serverer alkohol til unge under 18 år, selvom det indgår i den bestilte måltidspakke.

Sydlige madtraditioner er ofte ganske anderledes end vores. Deres krav til hygiejne lever op til landets krav, som man dog ikke må sammenligne med danske.

Det er ikke alle hoteller, som serverer sukkerfri drikkevarer og lign. light-produkter.

Måltidspakker købt hjemmefra har ofte en anden pris, end hvis du køber det direkte på hotellet. På nogle hoteller kan måltidspakkerne også blive udsolgte inden din ankomst.

Madallergi

Som madallergiker på ferie i udlandet, må man tage nogle forhåndsregler, da dette fortsat er relativt ukendt i mange lande. Nogle hoteller tilbyder specialmad, men vi har ikke en detaljeret oversigt over disse hoteller. Den rejsende må derfor selv undersøge dette med det enkelte hotel.
Man kan ikke forvente, at der findes allergitilpasset mad på hotellet, hvis dette ikke er blevet skriftligt bekræftet på forhånd.

Se mere information om vores tilbud til fødevarerallergikere her.

Brug af hotel/værelse/lejlighed

Medbragt mad og drikke

Nogle hoteller tillader ikke, at der medbringes mad- og drikkevarer på værelset eller ved poolområdet, som er købt uden for hotellet. Hotellet kan forbeholde sig ret til at konfiskere de medbragte varer.

Rygeforbud

Flere og flere lande indfører eller har indført rygeforbud på offentlige steder, og røgfrie hoteller er blevet helt almindeligt. Alle vores Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels og O.B.C. er røgfrie hoteller.
Det er som regel forbudt at ryge indendørs, både i lejligheder/værelser og fællesområder som reception, bar og restaurant. Flere hoteller tillader heller ikke rygning på balkon/terrasse, men kun i de anviste rygeområder på eller udenfor hotelområdet. Det er heller ikke altid tilladt at ryge omkring poolområder og andre inden- og udendørs fællesområder.

Kæledyr

Som hovedregel er det ikke tilladt at medbringe kæledyr på nogle af vores hoteller, men vi kan ikke garantere, at der ikke har været dyr på værelserne. Det er heller ikke tilladt at have kæledyr med i transferbusserne.

Aircondition/opvarmning/strøm/vand

Aircondition

Det vil fremgå af hotelbeskrivelsen, hvis hotellet har aircondition. På mange rejsemål er der fra officiel side pålagt restriktioner med hensyn til energiforbrug. Man kan derfor opleve, at aircondition kun er tændt, når man fysisk opholder sig på hotelværelset/i lejligheden – og ofte kun nogle timer om dagen og i den varmeste periode. Dette kan variere afhængigt af lokale forhold og dagtemperaturen. I forårs- og efterårssæsonen er aircondition sjældent tændt. Normalt er der et airconditionanlæg pr. værelse/lejlighed, og aircondition kan være placeret i enten stue eller soveværelse. Der findes mange typer airconditionanlæg med varierende kvalitet/kapacitet til nedkøling, og der kan derfor være forskel fra hotel til hotel uanset område og rejsemål. På nogle hoteller er aircondition mod betaling, og der afregnes i så fald direkte med hotellet.

Ved høj luftfugtighed og høje temperaturer udendørs vil airconditionanlægget danne kondens. Det er derfor ikke usædvanligt, at der kan dryppe/løbe vand fra anlægget.

Vær opmærksom på at aircondition fungerer bedst, når døre og vinduer er lukket. Når anlægget har været slukket, kan det tage noget tid, før værelset er kølet ned igen.

I nogle lande har regeringen indført en grænse på, hvor lavt airconditionanlæggene kan indstilles. Grænsen kan f.eks., være 26 grader om sommeren og 21 grader om vinteren. Dette er en del af en større indsats fra EU for at reducere forbruget af naturgas med 15 %.

Strøm/elektricitet

Strømforsyningen på rejsemålene kan være uregelmæssig i perioder. I nogle lande kan det være nødvendigt med en adapter. Kig under fanebladet "Fakta" på det pågældende rejsemål her på spies.dk.
Opvarmning/centralvarme
Nogle af vores hoteller har centralvarme, og dette vil fremgå af hotelbeskrivelsen.
Opvarmning vil som regel kun tilbydes om vinteren under perioden november – marts. På nogle hoteller er det muligt at låne elektriske varmeapparater.
Da der på flere rejsemål ikke er opvarmning af hotelværelser/lejligheder, kan der i forårs-og efterårssæsonen være køligere end forventet.

Varmt vand

Vandet opvarmes ofte ved hjælp af solfangere på taget. Det kan især i højsæson ske, at det kolde og varme vand løber langsomt på grund af dårligt vandtryk eller stopper helt. Dette kan især ske sent på eftermiddagen, hvor alle tager bad på samme tidspunkt. Vandrationering kan også forekomme.

Faciliteter og pools

Pool

På vores vinterdestinationer har nogle hoteller pools, som ved behov tempereres/opvarmes. Har et hotel opvarmet pool, vil dette fremgå af hotelbeskrivelsen. I perioder med kølige nætter kan en pools opvarmningssystem være for svagt til at varme vandet helt op til den oplyste temperatur.

Af hensyn til plads er der sjældent liggestole til alle hotellets gæster på hotellets fællesarealer. Det er ikke tilladt at reservere liggestolene.
Udendørs pools kan forventes at være i funktion i badesæsonen (f.eks. Mallorca fra maj til oktober), men der ydes ingen erstatning, hvis poolen i denne periode er ude af drift på grund af nødvendige reparationer/almindelig vedligeholdelse. I sådanne tilfælde anviser vi en anden pool i nærheden, ligesom vi i tilfælde af driftsforstyrrelser på hotellet gør vores bedste for at afbøde generne. Af sikkerhedsmæssige årsager har nogle hoteller restriktioner for brug af badedyr, luftmadrasser o.l. i poolen.

Børn, som bruger ble, skal have badeble på, når de bader i hotellernes pools. For at sikre god vandkvalitet indeholder både salt- og ferskvandspools kemikalier. Der bruges bl.a. klor.
Misfarvning af hår og badetøj kan forekomme ved badning i klorvand.

Faciliteter

På de hoteller, hvor der findes motionsrum, kan standarden og udbuddet af redskaber/maskiner være begrænset. Hotellernes underholdnings- og sportsaktiviteter kan være af varierende standard og mod betaling.

Hotelfaciliteter som massage, spa, fitness og sauna er mod betaling, hvis intet andet er anført. Dette gælder også for de fleste former for sport, aktiviteter og faciliteter, som heller ikke er inkluderet i rejsens pris eller gratis. Visse hoteller opkræver betaling for brug af liggestole og parasoller ved hotellets strand, safetyboks, aircondition, m.m.
Visse faciliteter kan være lukkede eller utilgængelige pga. dårligt vejr eller andre forhold, som vi ikke har indflydelse på.

Tv/streaming/internet/wi-fi

På nogle hoteller er brug af tv og internet mod betaling. Skandinaviske tv-kanaler kan ikke forventes, selvom hotellet har satellit-tv. Mange hoteller har kun internetadgang i dele af hotellet. Trådløse netværk og internetforbindelser varierer i hastighed, alt efter hvilket land du befinder dig i, og du kan ikke regne med samme hastigheder som i Danmark.
Mobilt internet kan opleves som hurtigere end hotellets internet. Vi anbefaler derfor, at du ser på alternative opkoblingsmuligheder, hvis du har brug for garanteret fuld adgang under hele din ferie.
Hvis man skal arbejde under ferien, bør mobilt internet benyttes.

Sikkerhed og støj

Sundhed og sikkerhed

Vi kræver, at alle hoteller overholder lokale myndigheders gældende sundheds-, sikkerheds- og brandbestemmelser, og vi kontrollerer regelmæssigt, at de gør det. Standarder og regler varierer dog fra land til land og holder ikke altid det samme høje niveau, som vi er vant til i Danmark. Ved ankomst bør du orientere dig om hotellets brandanvisninger. I forhold til børnesikkerhed kan du heller ikke forvente samme standard som i Danmark.

På grund af byggetekniske standarder kan der være lydt mellem værelserne/lejlighederne
Hotellerne følger de lokale myndigheders retningslinjer og forskrifter i forhold til byggetekniske standarder og byggebranchens vådrumsnormer.

Luftfugtighed

På mange destinationer er luftfugtigheden meget højere end herhjemme. Det betyder sammen med lokal byggeskik, at værelser og lejligheder kan opleves som fugtige.

Handicap

Kun få hoteller har handicaptilpassede hoteller. Det påhviler gæsten selv at kontrollere dørmål, faciliteter og lignende på værelset/lejligheden er tilpasset dit behov inden afrejse. Ofte er omgivelserne svært fremkommelige og hotelområdet relativt kuperet med niveauforskelle, ligesom badeværelser, elevatorer m.v. er smalle og generelt ikke lever op til danske krav som ”handicapvenlige”. Du kan læse mere under de enkelte hotelbeskrivelser på spies.dk og Handicapvenlig ferie | Spies

Folkeliv, musik, skraldebil og trafik

På vores destinationer fortsætter dagligdagen selv i turistsæsonen. Skraldebilerne kører tidligt om morgenen, og lokaltrafik kan forekomme døgnet rundt. Mange af vores hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv og dag- og aftenaktiviteter, barer, diskoteker m.v. Lydniveau og eventuelle forstyrrelser uden for hotellet er kontrolleret af de lokale myndigheder. Hvis hotellet har en bar, skal du være opmærksom på, at nogle værelser/lejligheder kan blive forstyrret af musik og støj fra gæster. Intet resort har helt rolige områder, især i højsæsonen. I muslimske lande kaldes til bøn fra moskeerne, hvilket kan høres på de fleste hoteller, og i mange lande kan man blive forstyrret af hanegal og hundegøen. Det er uundgåeligt, at der opstår visse støjkilder i den daglige drift af et hotel, som f.eks. støj fra elevatorer, ventilatorer, rengøringspersonale, havearbejde osv. Mange hoteller er lydte.

Ifølge international praksis skal hotellet være stille efter kl. 24. Bliver du forstyrret af andre gæster, bør du i første omgang kontakte hotellet. Hjælper det ikke, så kontakt Spies’ personale på destinationen.

På vores krydstogtsskibe kan enkelte kahytter være generet af støj fra f.eks. maskinrummet.

Byggestøj

Byggeri foregår på alle destinationer. Det gælder især destinationer, der stadig er under udvikling. Selvom myndighederne generelt forbyder byggeri i turistsæsonen, er det ikke alle byggefirmaer, der respekterer dette. Ingen rejsearrangør kan forhindre opstart af bygge-/anlægsarbejder, og vi kan derfor ikke holdes ansvarlige.

Byggearbejde kan nogle gange give forstyrrelser for vores gæster, og det er noget, som vi har svært ved at påvirke. Hotellet gør dog alt, hvad de kan for at minimere gener. Da vores hotelkontrakter indgås året i forvejen, kan der i mellemtiden påbegyndes byggearbejde m.m. Byggearbejde på hotellerne er muligt for hotellerne at regulere, så gæsterne påvirkes mindst muligt. Byggearbejde uden for hotellerne eller i privatejede lejligheder er svært for hotellerne eller rejsearrangøren at kontrollere. Om muligt udfører hotellerne nødvendigt vedligeholdelses- og renoveringsarbejde i lavsæsonen.

Nybyggede hoteller

Vi ved af erfaring, at alt ikke altid går efter planen, når man åbner nye hoteller. Det kan bl.a. skyldes forsinkelser i leverancer eller tekniske uheld. Når hotellet åbner, kan der også være mindre driftsforstyrrelser, og alle faciliteter er muligvis ikke helt på plads. Et helt nybygget hotel kan lide af nogle "børnesygdomme".

Kloaksystemer

Vær opmærksom på, at kloak- og afløbsrørene i nogle lande ikke er designet til det antal personer, der kommer i turistsæsonen.
På nogle hoteller bliver man bedt om at lægge papiret i en særlig beholder/spand ved siden af toilettet. Det skyldes, at afløbsrørene ofte er så smalle, at udskyllet toiletpapir kan give tilstopninger i afløbssystemet. Dette er almindeligt i f.eks. Grækenland og Tyrkiet. Kloak- og afløbssystemerne sydpå er generelt i dårligere stand, end vi er vant til hjemmefra. Dette betyder bl.a., at vandet efter bad ofte er langsomt om at sive ned i afløbsristene.