Det er muligt at forudbestille transport mellem lufthavnen og hotellet på de fleste af vores rejsemål. Hvis du har bestilt transport gennem os, er det vigtigt at læse den detaljerede information, der står på billetten. Hvis du ønsker at medbringe specialbagage eller bestille et børnesæde til din bestilte transfer hos Spies, så hør nærmere hos vores rejsekonsulenter om mulighederne.
Vores guider møder dig i lufthavnen og viser dig hen til den bus/taxi, der kører dig til hotellet. Ved din hjemrejse vil den bestilte transport hente dig på den oplyste tid og sted, så du når ud til lufthavnen til rette tid. Transporten mellem lufthavnen og hotellet foregår som regel uden guider. Du er selv ansvarlig for at bagagen kommer med og af bussen/taxien ved ankomst til hotellet/lufthavnen. Ved ankomst til rejsemålet kan der opstå ventetid.
Transport mellem rejsemål kan også foregå med færge eller båd. Ventetider kan opstå i havnen. Ventetid kan også forekomme, hvis flyet er så forsinket, at man ikke når den planlagte båd/færge. Vejret kan desuden spille en rolle, da stormvarsler eller lignende kan betyde en forsinket afgang til eller tidligere afgang fra rejsemålet (eventuelt med en ekstra overnatning som følge).
Af sikkerheds- og forsikringsmæssige årsager må hverken guiden eller buschaufføren løfte eller bære gæster med et handicap.
Hvis du ikke har bestilt hotel gennem Spies, vil der være afstigning på et af vores Spies-hoteller. Dette oplyses ved bestilling.
Ved hjemrejsen vil du kunne se, hvornår transferbussen henter dig i Spies-appen, og du modtager også informationen på SMS.
Vores arrangerede transport på rejsemål følger lokale sikkerhedsforskrifter, og vores busser har ikke barnesæder. På grund af store monteringsvariationer på børnesæder og da flertallet af busserne, som vi benytter på rejsemål inden for EU, kun har 2-punktssele, er det ikke muligt at bruge medbragt barnesæde.
Transport af sportsudstyr som f.eks. cykel og golfbag afhænger af pladsforholdene i bussen og busselskabets bestemmelser. På nogle rejsemål transporteres sportsudstyr ikke af hensyn til forsikringsforhold. Hvis der ikke er plads til sportsudstyr i bussen, betaler gæsten selv for transporten af denne del af bagagen.
På de fleste af vores rejsemål står vores guider klar i lufthavnen til at tage imod dig, når du ankommer. Hvis du i løbet af ferien har brug for hjælp eller gode råd til at gøre ferien endnu bedre, kan du kontakte vores guider.
Du vil modtage en SMS, når du ankommer til rejsemålet med kontaktinformation, og du kan også finde dette i vores app og på din billet.
Vores guider er skandinavisktalende og bærer en uniform, der er fælles med de andre nordiske rejseselskaber i vores koncern. På visse rejsemål kan du få hjælp fra en engelsktalende agent som du kan kontakte via telefon, på vores Sunwing/Sunprime/OBC er personalet i receptionen vores guider. På nogle rejsemål har vi ikke lokal service, men du kan altid kontakte vores svenske 24-timers servicetelefon. Telefonnummeret findes på din billet.
Nogle udflugter/arrangementer har et minimumsantal deltagere for at kunne gennemføres. Vi forbeholder os ret til at flytte eller aflyse udflugten/arrangementet, hvis f.eks. vejrforholdene gør, at den ikke kan gennemføres. Er vi nødt til at aflyse en udflugt, informerer vi om det så hurtigt som muligt, og pengene vil naturligvis blive tilbagebetalt.
Udflugterne ledes af en skandinavisktalende guide (enten vores egen guide eller en lokal guide) eller af en engelsktalende lokal guide. Dette oplyses ved bestilling af udflugten/ arrangementet.
Du kan læse mere under hver enkelt udflugt under dit rejsemål her: Se alle vores rejsemål | Spies.
Afhentning er normalt udenfor dit hotel, men på visse rejsemål har vi et eller flere fælles mødesteder, hvortil man selv skal transportere sig hen for at blive hentet. Tidspunkt og mødested oplyses ved bestillingen af udflugten.
Der kan ske ændringer i udflugtsprogrammet. Vær opmærksom på at udflugtsprogrammet kan være begrænset i lavsæson.
Udflugter, som er forudbestilt hjemmefra, sikrer dig plads på udflugten, da udflugterne godt kan blive udsolgte på kort tid efter ankomst til rejsemålet. Ligeledes kan udflugtsprisen på rejsemålet være en anden, end hvis du har bestilt den hjemmefra.
Information om udflugter på krydstogter – se under det valgte krydstogts “vigtigt at vide - udflugter”
Hvis du ønsker at afbestille en bestilt udflugt, skal du kontakte os hurtigst muligt.
Afbestilling skal ske senest 24 timer og på visse rejsemål senest 48 timer, før udflugten starter, for at kunne få refunderet hele udflugtens pris.
Ved senere afbestilling kan du kun få udflugten refunderet mod fremvisning af lægeerklæring.
Vær opmærksom på, at hvis du selv har forudbestilt billetter til teater, fodbold og lign., refunderes disse ikke af Spies ved afbestilling af rejsen uanset årsag til afbestillingen. Du kan søge om refusion af forudbestilte billetter hos din rejseforsikring.
På nogle rejsemål bør man undgå at drikke vandet fra vandhanen/få isterninger, som kommer fra vandhanen, da det kan give maveforstyrrelser.
Alle flyvninger er røgfrie. Rygeforbuddet gælder også for e-cigaretter/vape.
De fleste lande tillader, at man medbringer snus til eget brug. Vær opmærksom på, at dette kan variere fra land til land, og at nogle lande har strengere regler end andre.
Insekter som f.eks. myrer, myg eller kakerlakker kan forekomme på alle hoteller uanset hotelkategori. Nogle dyr/insekter tiltrækkes af menneskelig aktivitet, mens de fleste skræmmes af mennesker. Vi har derfor ikke kontrol over dyr og insekters færden, men vi forsøger i samarbejde med hotellet at mindske eventuelle gener fra dyr og insekter.
Oplever du gener fra dyr/insekter, beder vi dig kontakte hotellet og guiderne, så de kan forsøge at løse problemet ved f.eks. at få rummet sprøjtet. Vi vil ligeledes gøre pelsallergikere opmærksomme på, at der findes hoteller, hvor gæster gerne må medbringe husdyr.
Man kan også opleve hanegal. Hunde og katte går ofte løse. Vi kan opfordre eventuelle ejere til at vise hensyn, men vi kan ikke kræve dyrene fjernet. Der ydes ingen erstatning for gener i forbindelse med insekter og dyr.
I lande, hvor fuglearter er fredet, må fuglereder ikke fjernes. Bed eventuelt hotellet om ekstra rengøring af balkon/terrasse ved behov. Fugle kan forekomme på udendørs spiseområder, og nogle gange flyver de også ind i lobbyen eller restauranten på hotellet. Når det sker, forsøger hotellet at få dem ud igen, men det er meget svært at kontrollere fugle, da de tiltrækkes af maden.
På eksotiske rejsemål kan vilde dyr strejfe omkring, som f.eks. aber, firben og skildpadder. Vis hensyn til dyrene, hold afstand og lad være med at fodre dyrene. For mere information om Spies’ samarbejde med World Animal Protection - Omtanke for dyrene | Spies
I højsæsonen er der travlhed, restauranter og barer er åbne – alt er i gang. I højsæsonen kan der dukke nye barer og klubber op i nærheden af hotellet, som er uden for vores og hotellets kontrol. Det kan også betyde trængsel, køer, ventetider og fyldte strande. I lavsæsonen kan du ofte regne med bedre service, ingen køer og god plads på stranden. Til gengæld kan nogle hoteller, restauranter osv. være lukket og rejsemålet kan være mindre livlig. I starten og slutningen af sæsonen kan aktiviteter/faciliteter på hotellerne være begrænsede, og der kan forekomme ændringer i vores udflugtsprogram.
Vær opmærksom på, at der kan være undervandsstrømme. Det er vigtigt at respektere advarselsflagene på stranden. Søpindsvin, vandmænd, søgræs og tang findes med jævne mellemrum ved mange strande. Store tidevandsforskelle og blæsevejr kan påvirke stranden og badeforholdene. Du kan finde mere information om strandene under rejsemålsfakta på Spies.dk
Pas på lommetyve. Du skal være ekstra forsigtig, når du ankommer til hotellet, er med offentlig transport, på markeder og generelt på overfyldte steder. Sørg for, at dit pas og andre rejsedokumenter opbevares forsvarlig eventuelt i en sikkerhedsboks i løbet af din ferie. Vi anbefaler at lade smykker og ure blive hjemme og tjekke, at din pung eller håndtaske ikke indeholder dokumenter, kort eller papirer, som du ikke har brug for i løbet af ferien.
Opbevar kontanter, kreditkort og øvrige værdigenstande for eksempel i en sikkerhedsboks, undgå usikre områder og meld det til politiet, hvis du bliver udsat for hændelser.
Vi har ikke mulighed for at følge op på sager, hvor man føler sig dårligt behandlet af forretninger eller handlende på rejsemålet. Hvis du ønsker at købe varer i udlandet til senere hjemsendelse, anbefaler vi, at du først sikrer dig, hvilke regler der gælder for indførsel i Danmark,
Spies vil gøre sit yderste for at hjælpe og vejlede i forbindelse med sygdom/ulykke og evt. dødsfald. Det er vigtigt at kontakte dit forsikringsselskab så snart, uheldet er ude. Det er altid dit forsikringsselskab og deres alarmcentral, som håndterer sagen. Forsikringsselskab/alarmcentral skal yde øjeblikkelig økonomisk hjælp, sørge for sygehusbehandling og stå for organisering af hjemtransport. Sørg altid for, at du får kvitteringer på diverse udgifter i forbindelse med sygdom/uheld til eventuel refusion via forsikringen samt en bekræftelse fra lægen, som har behandlet dig, på at du har været sengeliggende under ferien.